Waar haal je voldoende vitamine D vandaan?

In tegenstelling tot de meeste andere vitamines is niet je voeding, maar de zon de grootste leverancier van vitamine D.

• Zowat 2/3 van je vitamine D wordt aangemaakt in de huid onder invloed van UV-stralen van de zon.
• Daarnaast haal je tot 1/3 van je vitamine D uit je voeding: vooral uit vette vis (zoals zalm en forel), maar ook uit eieren en met vitamine D verrijkte zuivelproducten en ontbijtgranen.

De belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Door direct huidcontact met de zon wordt door ons lichaam vitamine D aangemaakt.

De zon is de voornaamste leverancier van vitamine D

  • De meest effectieve manier om aan vitamine D te komen is via de zon. Door het contact van de UV-stralen uit de zon met je huid wordt een voorloper van vitamine D3 aangemaakt. Deze wordt in de lever en nieren omgezet naar de actieve vorm van vitamine D.
  • Hoeveel vitamine D wordt aangemaakt verschilt van persoon tot persoon. Het hangt af van je leeftijd, huidkleur en de tijd die je spendeert in de zon. Ook de intensiteit van de UV-straling en de hoeveelheid onbedekte huid spelen een rol.
Tussen oktober en maart is in België de natuurlijke aanmaak van vitamine D echter moeilijk.

In België kan je niet voldoende vitamine D halen uit zonlicht

Tijdens de herfst en winter is de UV-straling van de zon immers niet sterk genoeg om voldoende vitamine D3 aan te maken.
• In de lente en zomer volstaat een kwartier tot een half uur per dag in de zon voor de meeste mensen om voldoende vitamine D3 aan te maken: liefst tussen 11 en 15 uur en met je handen, je armen en je hoofd onbedekt.

Het is moeilijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Je zou al grote hoeveelheden orgaanvlees of vette vis moeten eten.

Voldoende vitamine D uit je voeding halen is erg moeilijk:

• Vitamine D3 komt van nature voor in vette vis en - in beperkte hoeveelheden - in eieren en orgaanvlees. Er zijn ook voedingsmiddelen die verrijkt zijn met (meestal geringe hoeveelheden) vitamine D, zoals melk, margarines en ontbijtgranen.

 

Je kan een vitamine D tekort behandelen of voorkomen met een vitamine D₃ supplement

Wie extra vitamine D nodig heeft, kan vitamine D3-supplementen innemen. 

Waar moet je op letten bij de keuze van het geschikte vitamine D-supplement?

Een kwalitatief voedingssupplement om je vitamine D-waarde aan te vullen is dan ook erg belangrijk.
  • KIES VOOR EEN VITAMINE D KUUR MET DAGELIJKSE INNAME
    Een kuur met dagelijkse inname zorgt voor een constante bloedwaarde t.o.v. een stootkuur die een tijdelijke piek in je vitamine D bloedwaarde veroorzaakt. 

  • KIES VOOR VITAMINE D3
    Vitamine D3 is immers de meest krachtige vorm van vitamine D.

  • KIES VOOR EEN OLIEBASIS ALS TOEDIENINGSVORM
    Onderzoek wees uit dat vitamine D3 op basis van olie veel beter opgenomen dan enige andere vorm.

  • VOLDOE AAN JE BEHOEFTE AAN VITAMINE D MET EEN DAGELIJKSE INNAME VAN 800 I.E.
    800 I.E. vitamine D3 is de dagelijkse hoeveelheid aanbevolen door het RIZIV(1) en de Hoge Gezondheidsraad(2)

BRONNEN: (1) Consensusvergadering Riziv 25-08-2015 (2) Hoge gezondheidsraad - Advies 9285 - Voedingsaanbevelingen voor België – 2016

Zijn vitamine D₃ -supplementen veilig?

Ja, vitamine D3-supplementen zoals Fultium-D3 zijn veilig. De dosis extra vitamine D die wordt aanbevolen, met name 800 I.E. per dag, houdt normaal gezien geen risico’s in.(1)

(1) I.E.: manier om hoeveelheid vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.
 BRON: Consensusvergadering 'Rationeel gebruik van Calcium & vitamine D'; RIZIV; 25-08-2015