Waar haal je voldoende vitamine D vandaan?

In tegenstelling tot de meeste andere vitamines is niet je voeding, maar de zon de grootste leverancier van vitamine D.

• Zowat 2/3 van je vitamine D wordt aangemaakt in de huid onder invloed van UV-stralen van de zon.
• Daarnaast haal je tot 1/3 van je vitamine D uit je voeding: vooral uit vette vis (zoals zalm en forel), maar ook uit eieren en met vitamine D verrijkte zuivelproducten en ontbijtgranen.

De zon is de belangrijkste bron van vitamine D

De zon is de voornaamste leverancier van vitamine D

  •  De meest effectieve manier om aan vitamine D te komen is via de zon. Door het contact van de UV-stralen uit de zon met je huid wordt een voorloper van vitamine D3 aangemaakt. Deze wordt in de lever en nieren omgezet naar de actieve vorm van vitamine D.
  • Hoeveel vitamine D wordt aangemaakt verschilt van persoon tot persoon. Het hangt af van je leeftijd, huidkleur en de tijd die je spendeert in de zon. Ook de intensiteit van de UV-straling en de hoeveelheid onbedekte huid spelen een rol.
Zit je overdag veel binnen? Dan maak je misschien niet genoeg vitamine D aan

In België kan je niet voldoende vitamine D halen uit zonlicht

• Tijdens de herfst en winter is de UV-straling van de zon immers niet sterk genoeg om voldoende vitamine D3 aan te maken.
• In de lente en zomer volstaat een kwartier tot een half uur per dag in de zon voor de meeste mensen om voldoende vitamine D3 aan te maken: liefst tussen 11 en 15 uur en met je handen, je armen en je hoofd onbedekt.

Voeding en vitamine D

Voldoende vitamine D uit je voeding halen is erg moeilijk:

• Vitamine D3 komt van nature voor in vette vis en - in beperkte hoeveelheden - in eieren en orgaanvlees. Er zijn ook voedingsmiddelen die verrijkt zijn met (meestal geringe hoeveelheden) vitamine D, zoals melk, margarines en ontbijtgranen.

 

Je kan een vitamine D tekort behandelen of voorkomen met een vitamine D₃ supplement

Wie extra vitamine D nodig heeft, kan vitamine D3-supplementen innemen. 

Waar moet je op letten bij de keuze van het geschikte vitamine D-supplement?

Waar moet je op letten bij de keuze van het optimale vitamine D-supplement?
  • KIES VOOR EEN VITAMINE D KUUR MET DAGELIJKSE INNAME
    Een kuur met dagelijkse inname zorgt voor een constante bloedwaarde t.o.v. een stootkuur die een tijdelijke piek in je vitamine D bloedwaarde veroorzaakt. 

  • KIES VOOR VITAMINE D3
    Vitamine D3 is immers de meest krachtige vorm van vitamine D.

  • KIES VOOR EEN OLIEBASIS ALS TOEDIENINGSVORM
    Onderzoek wees uit dat vitamine D3 op basis van olie veel beter opgenomen dan enige andere vorm.

  • VOLDOE AAN JE BEHOEFTE AAN VITAMINE D MET EEN DAGELIJKSE INNAME VAN 800 I.E.
    800 I.E. vitamine D3 is de dagelijkse hoeveelheid aanbevolen door het RIZIV(1) en de Hoge Gezondheidsraad(2)

BRONNEN: (1) Consensusvergadering Riziv 25-08-2015 (2) Hoge gezondheidsraad - Advies 9285 - Voedingsaanbevelingen voor België – 2016

Zijn vitamine D₃ -supplementen veilig?

Ja, vitamine D3-supplementen zoals Fultium-D3 zijn veilig. De dosis extra vitamine D die wordt aanbevolen, met name 800 I.E. per dag, houdt normaal gezien geen risico’s in.(1)

Bij een dagelijkse inname van 20 µg (=800 I.E) voor volwassenen is er geen kans op overdosering. Deze hoeveelheid wordt daarom ook aanbevolen door het RIZIV en de Hoge Gezondheidsraad. Bij twijfel, raadpleeg steeds je arts of apotheker.

(1) I.E.: manier om hoeveelheid vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.
 BRON: Consensusvergadering 'Rationeel gebruik van Calcium & vitamine D'; RIZIV; 25-08-2015