• 2/11/2020

Waarom is vitamine D zo belangrijk voor je weerstand?

Weerstand & vitamine D gaan hand in hand. En een sterke weerstand, dat is meer dan ooit van belang om gezond te blijven.

Je weerstand of immuniteit heeft een zeer belangrijke functie. Het immuunsysteem beschermt je tegen schadelijke factoren rondom ons: virussen, bacteriën of parasieten. Een goed functionerend immuunsysteem levert fantastisch werk: het reageert snel en doeltreffend bij aanvallen van nieuwe ziektekiemen maar herkent ook ziekteverwekkers waar het al meer ‘gevochten’ heeft. Een sterke weerstand is dus belangrijk, zodat je dag in dag uit gezond kan blijven.

En daar kan vitamine D bij helpen. Vitamine D ondersteunt de normale werking van het immuunsysteem en is dus belangrijk voor je algemene gezondheid. Bovendien hebben wetenschappers receptoren voor vitamine D aangetroffen in meer dan 30 verschillende weefsels en organen (waaronder afweercellen, spieren, hart, schildklier,...). Vitamine D heeft dus een breed werkterrein en ondersteunt op verschillende manieren je weerstand.1

Wanneer is het een goed idee om een vitamine D-supplement in te nemen?

Voldoende vitamine D is dus nodig voor je weerstand, maar hoe kom je aan voldoende vitamine D?

Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, maakt je huid zelf aan onder invloed van de zon. Tussen oktober en maart zijn de zonnestralen in België echter niet sterk genoeg. Bovendien zitten we met zijn allen veel te veel binnen, zowel in de zomer als de winter. Met als gevolg: meer dan 8 op 10 heeft een vitamine D tekort in de winter.2

Om je vitamine D peil te onderhouden of aan te vullen, is een vitamine D supplement aangeraden tijdens de wintermaanden. Zo kom je toch elke dag aan je dagelijkse portie zon!

Waar let je best op bij een vitamine D supplement?

Waar let je best op bij een vitamine D supplement?

  • Dagelijkse portie vitamine D: een dagdosis vitamine D wordt beter opgenomen door je lichaam dan een wekelijkse of maandelijkse dosis3
  • 800 I.E. per dag, dit komt overeen met 20 µg vitamine D en is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid4
  • Oliebasis: vitamine D is een vet oplosbare vitamine en wordt door je lichaam beter opgenomen in een vette formule (=olie)5

FULTIUM-D₃

Je dagelijkse portie zon

Je dagelijkse portie vitamine D

1. https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D
2. Vitamine D deficiëntie in een doorsnee Belgische huisartsenpraktijk – Isabel Van Daele; UGent (2011)
3. Chel, V., et al. Efficacy of different doses and time intervals of oral vitamin D supplementation with or without calcium in elderly nursing home residents. Osteoporosis International, 2008, 19.5: 663-671
4. https://www.health.belgium.be/nl/advies-9285-voedingsaanbevelingen-voor-belgie-2016
5. Grossmann, R.E.; Tangpricha,V. Evaluation of vehicle substances on vitamin D bioavailability: A systematic review Molecular nutrition & food research, 2010, 54.8: 1055-1061.

Ontdek meer:

01.02.2021
Vitamine D: wat voor bijwerkingen zijn mogelijk?

Bijwerkingen bij normaal gebruik van een vitamine D-supplement zijn zeldzaam. Toch zijn ze bij te veel vitamine D mogelijk. Lees hier meer o…

Lees verder

07.01.2021
Ontdek hier wanneer je vitamine D het best moet innemen!

Vitamine D innemen doe je het best in de winter, maar mag het hele jaar door. Het tijdstip van de dag waarop je vitamine D inneemt, mag je b…

Lees verder

10.06.2020
Vitamine D helpt kinderen groeien

Lees in dit artikel alles over het belang van een vitamine D-supplement voor kinderen.

Lees verder