Alles wat je moet weten over vitamine D

Vitamine D is een onmisbare vitamine voor onze gezondheid die helpt voor het behoud van een gezond immuunsysteem, bijdraagt tot sterke botten en tanden en een invloed heeft op je spierkracht.

Toch hebben veel Belgische kinderen en volwassenen een vitamine D-tekort, meestal zonder dat ze daar zelf iets van merken. Dat komt omdat wij in België te weinig worden blootgesteld aan zonlicht en omdat onze voeding er erg weinig van bevat. Toch kan een langdurig vitamine D-tekort ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid.

Ontdek hier de antwoorden op veelgestelde vragen over de ‘zonnevitamine’ D:

Vitamine D is een cruciale vitamine voor het behoud van het immuunsysteem en de natuurlijke weerstand.

Het behoud van een sterk immuunsysteem & natuurlijke weerstand

Je immuunsysteem zorgt voor een natuurlijke weerstand tegen o.a. virussen en bacteriën die je lichaam proberen binnen te dringen. Een goede weerstand is daarom erg belangrijk, zeker tijdens de donkere dagen.

Ook voor het behoud van de normale spierwerking is vitamine D van belang.

Het behoud van een normale spierwerking

Vitamine D is essentieel voor goedwerkende spieren. Het ondersteunt het behoud van sterke en soepele spieren.

Vitamine D draagt bij tot het behoud van normale botten en tanden.

Het behoud van normale botten & tanden

Vitamine D is nodig om voldoende calcium uit de voeding op te nemen. Zonder vitamine D lukt de opname van calcium nagenoeg niet. Calcium speelt een rol bij de vorming en het behoud van sterke botten & tanden.

Ook voor de normale groei en de ontwikkeling van het beendergestel bij kinderen is vitamine D cruciaal.

Een normale groei en ontwikkeling van het beendergestel bij kinderen

  • Wist je dat vitamine D essentieel is voor mineralisatie (opname van mineralen om kracht en densiteit te verhogen), groei en herstel van het beendergestel.
  • Het grootste deel van je botmassa wordt opgebouwd vanaf je geboorte tot op het einde van je tienerjaren. De behoefte aan calcium is daarom extra groot bij kinderen, zeker tijdens groeispurten.

De Hoge Gezondheidsraad adviseert om dagelijks extra vitamine D in te nemen (1)

De inname van een dagelijkse dosis vitamine D, variërend van 400 I.E.(2) (10 microgram) tot 800 I.E. (20 microgram) afhankelijk van leeftijd/behoefte is aanbevolen

De Hoge Gezondheidsraad beveelt een dagelijkse inname van vitamine D aan.

“Zorgen voor voldoende vitamine D opname draagt bij tot het behoud van een goede natuurlijke weerstand, sterke botten en spieren.”

(1) De Hoge Gezondheidsraad is het wetenschappelijk adviesorgaan dat de Belgische overheid ondersteunt
op het gebied van volksgezondheid.
(2) I.E.: manier om hoeveelheid vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D
voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een van de weinige ‘vitamines’ die het lichaam zelf kan aanmaken. Het is eigenlijk een groep van in vet oplosbare prohormonen.

• De twee voornaamste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol).
Beide vormen worden aangemaakt onder invloed van UV-licht zoals dat van de zon:

Er bestaan twee soorten vitamine D. Vitamine D2, ook wel ergocalciferol genoemd, is de plantaardige vorm van vitamine D.

Vitamine D₂

Vitamine D2 (of ergocalciferol) is de plantaardige vorm.

Die komt in geringe hoeveelheden voor in bepaalde zeldzame soorten paddenstoelen en schimmels. Plantaardige vitamine D2 is echter minder doeltreffend dan vitamine D3(1)

(1) BRON: Heaney RP, Recker RR, Grote J, Horst RL, Armas LA. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: E447-E452]

De meest krachtige vorm van vitamine D is vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd. Dit is de dierlijke vorm van vitamine D.

Vitamine D₃

Vitamine D3 (of cholecalciferol) wordt aangemaakt in de huid van mens en dier door blootstelling aan zonlicht.

Het komt van nature voor in voeding van dierlijke oorsprong zoals vette vis en orgaanvlees. 
Het is deze krachtige vorm van vitamine D die je best inneemt om een tekort aan te vullen.

Door een dagelijkse inname van Fultium D3 houd je je vitamine D-gehalte het hele jaar door op peil.

Ontdek FULTIUM vitamine D₃:
je dagelijkse dosis zon in een blauw pilletje!