Ben je de laatste tijd wat meer gespannen of vermoeider dan normaal? Zitten je nek en schouders vast? Dan heb je misschien last van stress. En je bent niet alleen! Stress is best wel normaal en we hebben allemaal wel eens last van de symptomen. Niet erg dus. Of toch…?

Als je vaak klachten hebt en je stresssignalen negeert, kan dat tot problemen leiden. Gelukkig kan je leren omgaan met stress, zodat je meer kalmte en mentale energie in je leven ervaart!

Onze snelle levensstijl leidt tot stresssymptomen zoals piekeren, hoofdpijn, concentratieproblemen, een slecht humeur, vermoeidheid en lichamelijke klachten.

Wat is stress?

Stress is op zich een hele natuurlijke en gezonde reactie van je lichaam. Het helpt je om zo goed mogelijk te functioneren bij een gevaarlijke situatie of intense inspanning. Er komt adrenaline vrij, waardoor je bloeddruk en hartslag omhoog gaan, je ademhaling versnelt, er meer zuurstof vrijkomt en je spieren zich aanspannen. Je bent klaar om te vechten of te vluchten!

Op zich een handige truc van je lichaam als je moet vluchten voor een mammoet. Maar het is iets minder ideaal wanneer je elke deadline als een constante ‘bedreiging’ ervaart.

Oorzaken van stress

Waar komt het vandaan?

Vandaag de dag hoeven we gelukkig niet meer te vluchten voor mammoeten. Maar onze haastige levensstijl en vele prikkels zorgen toch voor veel stress en spanning. We leven aan een heel snel tempo, ervaren een hoge werkdruk, zijn emotioneel overbelast en worden langs alle kanten geconfronteerd met slecht nieuws over de economie, pandemie, het klimaat, …

Door weerbaarheid of draagkracht kunnen we die spanning dragen. Maar de mentale balans is zeer fragiel. Als het allemaal wat te lang duurt, of wat te veel wordt, en je dus meer moet dragen dan je aankan, dan wordt het moeilijk. Jouw aanpassingsvermogen om correct met stress om te gaan vermindert, wat tot vervelende symptomen kan leiden.

Gelukkig kan je acties nemen die voor meer kalmte en mentale energie in je leven zorgen.

Welke symptomen duiden op stress?

Innerlijke stress lijkt op het eerste gezicht misschien niet zichtbaar, maar toch bestaat de kans dat je last hebt van de typische stresssymptomen zonder dat je het zelf beseft.

Stress uit zich immers op verschillende manieren, en iedereen ontwikkelt andere klachten, maar eigenlijk zijn het symptomen die heel vaak voorkomen. Zo vaak dat je er misschien niet bij stilstaat!

Het is wel belangrijk om te weten dat de symptomen die veroorzaakt worden door stress ook aan andere kwaaltjes gelinkt kunnen worden. Vraag dus zeker advies aan je arts of apotheker!

Lichamelijke symptomen van stress

Lichamelijke symptomen

Lichamelijke symptomen

Stress kan leiden tot lichamelijke symptomen zoals hoofdpijn, spierpijn, rugpijn, nekpijn, spanning in je armen of benen, brok in de keel, druk op de borst, oppervlakkige ademhaling, duizeligheid, misselijk zijn, hyperventilatie, hartkloppingen, maagklachten, …

Dit zijn klachten die ook op andere zaken kunnen wijzen, neem dus zeker contact op met je huisarts als je gedurende lange tijd last hebt van één of meerdere symptomen.

Mentale symptomen van stress

Mentale symptomen

Mentale symptomen

Stress en spanning gaan vaak ook gepaard met een innerlijke en mentale onrust, zoals:

  • Constant piekeren
  • Je veel zorgen maken
  • Erg prikkelbaar zijn
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Een nerveus, gespannen gevoel

Als deze symptomen ernstig worden of je merkt dat je stress leidt tot angstige gevoelens, ga dan zeker langs bij jouw huisarts voor verder advies op maat.

Vermoeidheid en moeite om in te slapen als gevolg van stress

Vermoeidheid

Vermoeidheid en moeite om in te slapen

Lichamelijke en mentale symptomen kunnen er ook toe leiden dat je vermoeider bent, moeite hebt om in te slapen en een verminderde slaapkwaliteit ervaart. Lees hier meer over het belang van een goede slaapkwaliteit.

Cognitieve symptomen van stress

Cognitieve symptomen

Cognitieve symptomen

Ook cognitieve symptomen kunnen de kop opduiken wanneer je last van langdurige stress hebt:

  • Geen energie om je dagelijkse activiteiten uit te voeren
  • Moeite om na te denken en je te concentreren
  • Problemen met je geheugen
  • Gebrek aan creativiteit en probleemoplossend denken

Wat als het blijft aanslepen?

 

Normaal, wanneer het ‘gevaar’ geweken is, neemt de spanning of stress in je lichaam af. Je lichaam komt opnieuw tot rust en gaat zichzelf herstellen!

Blijft je brein echter steeds het gevoel hebben dat je in gevaar bent? Dan blijf je cortisol (een stresshormoon) aanmaken en blijf je in een voortdurende staat van paraatheid, waardoor je lichaam onvoldoende kans krijgt om zichzelf te herstellen.

Een keer last hebben van stress of wat moe thuiskomen na een intensieve dag is dus niet zo erg.



Een constante spanning in het lichaam is echter niet goed voor je gezondheid.

Het is dus belangrijk dat je actie neemt om met je stress te kunnen omgaan. Hoe lang het duurt voordat die stress dan opnieuw uit je lichaam is, hangt af van allerlei factoren.

Maar bij langdurige of zwaardere stresssymptomen raden we je zeker aan om langs te gaan bij de huisarts. Hij of zij zal jou verder helpen met medisch advies.

 

 

Behandeling van stress

Hoe ga je ermee om?

Van aanpassingen aan je levensstijl en een goed slaappatroon tot kalmerende middelen tegen stress en professionele hulp… er bestaan allerlei manieren die jou kunnen helpen om jouw stress te verminderen.

De eerste stap is rust en kalmte terugvinden in perioden van stress en onrust. Een goed mentaal evenwicht helpt om energiek en vol vitaliteit aan de dag te beginnen.

In onze pagina met tips lees je hoe je beter kan omgaan met stress en welke stappen je kan nemen voor meer kalmte en mentale energie in je leven.