• 6/12/2019

 

Badend in het zweet wakker worden en dat soms meerdere keren per nacht. Heel wat vrouwen krijgen te maken met nachtelijk zweten tijdens de overgang. Samen met opvliegers is nachtelijk zweten dan ook een van de meest voorkomende symptomen van de menopauze.

Veel transpireren ’s nachts is uiteraard nefast voor een goeie nachtrust. Het hoeft dan ook weinig uitleg dat nachtelijk zweten aanleiding kan zijn voor vermoeidheid overdag en bijgevolg aan de basis kan liggen van prikkelbaarheid, concentratiestoornissen en stress.

Hoe komt dat vrouwen last hebben van nachtelijk zweten tijdens de overgang? En vooral: bestaat er een middel tegen nachtelijk zweten en opvliegers?

Waarom heb ik ’s nachts last van warmteopwellingen?

Waarom heb ik ’s nachts last van warmteopwellingen?

’s Nachts zweten heeft dezelfde oorzaak als een opvlieger overdag. Tijdens de overgang vinden immers heel wat hormoonschommelingen plaats, waarvan een daling in het oestrogeengehalte een van de belangrijkste is. Omdat oestrogenen een rol spelen bij het regelen van de temperatuur in je lichaam, is de verminderde productie ervan de aanleiding voor nachtelijk zweten en opvliegers.

Tijdens de premenopauze, wanneer je dus nog normaal menstrueert, is de oestrogeenproductie stabiel en daarmee ook de temperatuursregeling van je lichaam.

Vanaf de perimenopauze, wanneer de oestrogeenproductie in de eierstokken echter afneemt, raakt ook de temperatuur in je lichaam wat ontregeld. Als je lichaam namelijk denkt dat het oververhit raakt, zal het er alles aan doen om weer af te koelen. Dat gebeurt dan onder de vorm van zweten.

Hoelang het nachtelijk zweten duurt tijdens de overgang hangt af van vrouw tot vrouw, maar de meeste vrouwen blijven er last van hebben tot in de postmenopauze. Al neemt de ernst met de jaren bij de meeste vrouwen wel wat af. Ook de frequentie is voor elke vrouw verschillend. Sommige vrouwen worden meerdere keren per nacht nat van het zweet wakker, anderen hebben er nooit last van.

Wanneer je tijdens de overgang hevig begint te zweten overdag, merk je dat sneller dan ’s nachts. Daarom kan het dus zijn dat je nachtkledij en beddengoed drijfnat zijn als je wakker wordt.

Niet meer badend in het zweet wakker worden? Ontdek hier een middel tegen nachtelijke zweten en opvliegers!

Wat kan je doen om het nachtelijke zweten te verminderen?

Het is niet makkelijk om nachtelijk zweten en opvliegers te voorkomen omdat het vaak voorkomende ongemakken zijn die met de menopauze gepaard gaan. Je kan wel bepaalde factoren die het nachtelijk zweten in de overgang uitlokken proberen te vermijden met volgende tips:

  • Probeer de temperatuur in je slaapkamer fris te houden en verlucht je slaapkamer dagelijks. ’s Nachts een raam laten openstaan kan ook helpen.
  • Vermijd cafeïnehoudende dranken vlak voor je gaat slapen. Ook alcohol en warme dranken beperk je best. Drink liever voldoende water.
  • Een hete douche of bad vlak voor je gaat slapen is geen goed idee. Je temperatuur stijgt daardoor snel en dat kan een trigger voor een opvlieger zijn.
  • Voor je nachtkleding kies je het best voor natuurlijke stoffen zoals katoen. Die materialen ademen goed en helpen de lichaamswarmte afvoeren.
  • Ook voor je beddengoed is katoen een goed idee.
  • Een coldpack onder je kussen kan ’s nachts voor verkoeling zorgen.
Sommige vrouwen kiezen voor foliumzuur tegen opvliegers.

Tijdens de overgang voor het nachtelijk zweten medicijnen nemen is in principe niet nodig. Sommige vrouwen kiezen voor foliumzuur tegen opvliegers. Het is echter geen goed idee om dit of medicatie tegen opvliegers of nachtelijk zweten te nemen zonder een arts te raadplegen.

Ook Sérélys is een veilige en doeltreffende oplossing tegen opvliegers, nachtelijk zweten, prikkelbaarheid en vermoeidheid. Sérélys is een voedingssupplement met een niet-hormonaal werkingsmechanisme dat vrij verkrijgbaar is in elke Belgische apotheek.

Dit artikel vertelt je alles over de oorzaken van een opgezette buik tijdens de overgang.

Natuurlijke oplossing voor menopauze symptomen?

Sérélys zorgt op een natuurlijke, veilige en doeltreffende manier dat je levenskwaliteit verbetert.