Je bent niet alleen ...

Niet in slaap geraken en nachtenlang wakker liggen: wie aan slapeloosheid lijdt of last heeft van slaapproblemen, heeft veel over voor een goede nachtrust. Voor sommigen lijken slaappillen dan ook een oplossing om van hun slaapproblemen af te geraken. Bijna een derde van de Belgen heeft te kampen met slaapproblemen of slapeloosheid1. 10 tot 15 % daarvan gaat met die slaapproblemen langs bij een arts en 60% van die groep krijgt na de raadpleging een slaapmiddel voorgeschreven. Na 1 jaar blijft de helft het slaapmiddel nog gebruiken2. Naarmate mensen ouder worden, stijgt het gebruik van slaapmiddelen.

 

In wat volgt lees je meer over:

Hoe werken slaappillen precies?

Slaapmiddelen zijn altijd op doktersvoorschrift en zijn slechts aangewezen als het functioneren overdag door slapeloosheid verstoord is. Je dient ze slechts kort - in principe niet langer dan één tot twee weken - te gebruiken, steeds in combinatie met het toepassen van een gezonde slaaphygiëne. Heel wat mensen beweren dat ze niet kunnen slapen zonder slaappillen. Dat heeft heel vaak te maken met het feit dat ze gestresseerd of angstig zijn vanwege gebeurtenissen in hun dagelijkse leven of vanwege de vicieuze cirkel van het niet kunnen slapen waarin ze beland zijn. Daarom is het mogelijk dat er bij slaapproblemen soms kalmeermiddelenworden voorgeschreven.

Er bestaan verschillende soorten slaappillen, die kunnen onderverdeeld worden in de langwerkende slaappillen, zogenaamde ‘doorslapers’ en de kortwerkende middelen, ook wel ‘inslapers’ genoemd. Slaappillen hebben vaak een verdovend en versuffend effect.

Wat zijn de risico’s van slaapmedicatie?

Slaappillen worden nog steeds regelmatig voorgeschreven en ook bij de apotheek wordt er vaak naar gevraagd. Slik echter nooit zomaar slaappillen.. Het nemen van slaapmedicatie houdt immers risico’s in:

Slaapmedicatie pakt de oorzaak van de slaapproblemen niet aan, maar kan enkel een tijdelijke hulp zijn.

Verschillende oorzaken ...

Om te beginnen zijn slaapmiddelen helemaal geen oplossing voor de oorzaak van je slaapprobleem. Die oorzaken kunnen erg uiteenlopend zijn. Heel vaak hebben ze te maken met stress of angst. Maar ook chronische pijn is een vaak voorkomende oorzaak van slaapproblemen. Het is dus belangrijk om ook de oorzaak aan te pakken. 

Als je slaapkwaliteit onvoldoende is, zal een slaappil daar niet bij helpen.

Geen goede slaapkwaliteit

Een slaappil nemen zorgt niet noodzakelijk voor een goede slaapkwaliteit. Door het feit dat slaappillen eerder een verdovend effect hebben, genereren ze niet noodzakelijk een kwalitatieve slaap met alle slaapfases die erbij horen.

Slaapmedicatie kan heel wat ongewenste bijwerkingen hebben zoals verwardheid en versuffing overdag.

Bijwerkingen

Ze hebben bijwerkingen die al op korte termijn voelbaar kunnen zijn. Omdat je minder kwalitatief slaapt, kan je de volgende ochtend een ‘hangover-effect’ ervaren. Je kan je moe en suf voelen. Daardoor vertraagt je reactietijd, laat je geheugen het afweten en vergroot het risico op ongelukken zoals valincidenten. Verder kan je prikkelbaar worden, last krijgen van hoofdpijn, of duizelig worden, ...

Slaappillen hebben een verslavend effect. Wie langdurig slaappillen neemt, geraakt nog moeilijk in slaap zonder.

Kans op verslaving

Na een paar weken kan gewenning optreden, waardoor de dosis verhoogd moet worden... Slaapmiddelen kunnen ook verslavend werken. Indien je zou willen stoppen met een slaapmiddel, is het belangrijk dat je niet zomaar stopt, maar dat je het geleidelijk aan afbouwt. Hiervoor kan je best een arts raadplegen. Er kunnen namelijk ontwenningsverschijnselen optreden, waarvan slapeloosheid er opnieuw een is. Het is belangrijk om de vicieuze cirkel te doorbreken. Vraag dus steeds raad aan uw arts of apotheker.

Conclusie

Of slaappillen de beste slaapmiddelen zijn, is voor discussie vatbaar. Ze zijn doeltreffend, maar er zijn toch heel wat bijwerkingen waarmee rekening gehouden dient te worden. De overheid communiceert ook om mensen op de mogelijke gevaren van slaappillen te wijzen, in de hoop dat slaapmiddelen beperkt in tijd zullen gebruikt worden.

Maar wat zijn dan de alternatieven om van de slaapproblemen af te geraken? Werken aan een betere slaaphygiëne kan alvast helpen. Ontdek meer daarover in deze tien tips om beter te slapen!

Welke alternatieven bestaan er voor slaapmiddelen?

Voor je overweegt om slaappillen te nemen, doe je er goed aan om even stil te staan bij je slaaphygiëne.
  • Sta zeker eerst even stil bij jouw slaaphygiëne en slaappatroon. Misschien zijn er wel een aantal dingen die je kunt verbeteren, waardoor je beter zal kunnen slapen?

  • Verder kan het ook helpen om bewust meer aandacht te besteden aan relaxatie voor het slapengaan.

  • Eventueel kan je langsgaan bij een arts of een slaaptherapeut (somnoloog). Het kan interessant zijn om informatie te verzamelen over jouw slaapgedrag in een slaapdagboek.

  • En er bestaan ook natuurlijke middelen die minder bijwerkingen hebben dan slaapmedicatie.

Alles wat je moet weten over slaappillen en mogelijke alternatieven ontdek je hier.

Op zoek naar een natuurlijk alternatief?

Lunestil is een natuurlijk, veilig en doeltreffend middel voor een goede en gezonde slaap.