Van slaapproblemen tot slapeloosheid: wat kan je eraan doen?

Het belang van een goede nachtrust kan niet genoeg benadrukt worden, maar wat als je niet kunt slapen? Wat als je niets liever wil dan vlot inslapen en doorslapen, maar toch elk uur op de klok ziet passeren? Misschien slaap je wel vlot in, maar schiet je midden in de nacht wakker door een nachtmerrie?

Of misschien word je als ouder uit je slaap gehouden door een kind dat nog niet doorslaapt? Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis van slapeloosheid en slaapproblemen liggen. Die zijn bovendien niet altijd even makkelijk te achterhalen of op te lossen. In wat volgt kom je meer te weten over:

 

In wat volgt lees je meer over:

Wat is slapeloosheid of
insomnie precies?

Er bestaan verschillende slaapstoornissen, denk maar aan somnambulisme (waartoe onder meer slaapwandelen behoort), slaapapneu of narcolepsie (onbedwingbare slaapaanvallen overdag).

Slapeloosheid, ook wel insomnie genoemd, is de slaapstoornis die het meeste voorkomt. Het is belangrijk om te beseffen dat slaapproblemen zoals een tijdelijk slaaptekort of een slaapachterstand niet hetzelfde zijn als slapeloosheid. In de strikte betekenis van het woord houdt insomnie het volgende in:

Slapeloosheid of insomnie wordt pas als diagnose gesteld wanneer je minstens drie nachten per week slecht slaapt.
  • Je hebt moeite met inslapen. Het duurt meer dan dertig minuten voor je in slaap valt. 

  • Doorslapen zorgt ook voor problemen: je wordt ’s nachts verschillende keren wakker en kan dan opnieuw moeilijk inslapen. 

  • ’S Morgens ben je nodeloos vroeg wakker.

  • Je slaapt onrustig en niet diep, waardoor de slaapkwaliteit onvoldoende tot slecht is. 

  • Als gevolg van die slapeloosheid, voel je je overdag vaak tot altijd moe, suf en prikkelbaar. Ook concentreren wordt moeilijker. 

  • De diagnose van slapeloosheid wordt pas gesteld wanneer mensen minstens drie nachten per week slecht slapen, gepaard gaande met slechter functioneren overdag, zoals moeheid, slaperigheid, prikkelbaarheid, verminderde concentratie en prestatie.

Ondanks het feit dat mensen met insomnie er vaak alles aan doen om er een gezonde slaaphygiëne op na te houden, lukt het hen niet of is de slaap onvoldoende kwalitatief. Het verschil tussen insomnie en een slaapachterstand is dat mensen met een slaapachterstand wel kunnen slapen maar zichzelf onvoldoende slaap gunnen of door omstandigheden (zoals kinderen die niet doorslapen) daar onvoldoende toe komen.

Slaapproblemen en slapeloosheid kunnen op korte en lange termijn gevolgen hebben voor lichaam en geest. Zo zijn gebrek aan concentratie, prikkelbaarheid, hoofdpijn en een verzwakt immuunsysteem typische gevolgen van een slaaptekort.

Wat zijn mogelijke oorzaken van slaapproblemen?

Hoewel er bepaalde criteria zijn vooraleer je kan spreken van slapeloosheid, kan het goed zijn dat je in bepaalde periodes van je leven last hebt van slaapproblemen. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Hoe kan je slapeloosheid oplossen?

Slapeloosheid en tijdelijke slaapproblemen worden vaak gelinkt aan stress en angstgevoelens. Daarom is het cruciaal om te proberen ontspannen en rustig te worden voor je gaat slapen.

Lunestil is een doeltreffende oplossing voor slaapproblemen.

Ontdek Lunestil

Op zoek naar een natuurlijke, veilige en doeltreffende middel voor een goede en gezonde slaap?