• 18/06/2019

Voel je de symptomen van een vitamine D-tekort aan je ogen?

 

Aan een vitamine D-tekort worden heel wat symptomen gelinkt. Zo zou een vitamine D-tekort bepaalde symptomen aan de ogen veroorzaken. Dit artikel gaat na of dit gegeven feit of fictie is.

 

Is een vitamine D-tekort gevaarlijk?

Vitamine D heeft een belangrijke rol te vervullen als het aankomt op het behoud van sterke botten en spieren. Vitamine D zorgt er immers voor dat calcium in onze botten opgenomen wordt. Een langdurig vitamine D-tekort is dus gevaarlijk voor botbreuken en aandoeningen als osteoporose. Bovendien zorgt vitamine d voor het behoud van een normaal immuunsysteem. Voldoende vitamine d maakt ons dus weerbaarder tegen allerlei ziektes.

Het is dus van belang om een vitamine D-tekort te allen tijde te vermijden. Helaas heeft maar liefst 9 op de 10 Belgen in de winter een vitamine D-tekort*. Dat komt omdat het erg moeilijk is om dan op een natuurlijke manier vitamine D aan te maken omdat de zon onvoldoende en ook niet krachtig genoeg schijnt. Er is sprake van een vitamine D-tekort wanneer de waarden onder de 50 nmol/ml (= 20 ng/l) dalen. Voor heel wat mensen is dit tijdens de winter het geval, maar er zijn ook mensen die het hele jaar door met een vitamine D-tekort kampen. Een vitamine D-tekort aanvullen kan door het innemen van een voedingssupplement. Aan bepaalde risicogroepen, zoals senioren of mensen met een donkere huidskleur, wordt een vitamine D-supplement zelfs het hele jaar door aangeraden.

 

Veroorzaakt een vitamine D-tekort symptomen aan de ogen?

Aan een vitamine D-tekort worden allerlei symptomen zoals oogproblemen gelinkt die niet wetenschappelijk bewezen zijn. Al wordt er wel voortdurend onderzoek uitgevoerd naar waar in het lichaam vitamine D nog een invloed zou kunnen hebben. Hoewel er vitamine D-receptoren op heel veel plaatsen in het lichaam aanwezig zijn, is er tot op vandaag onvoldoende wetenschappelijk bewijs om een vitamine D-tekort te linken aan droge ogen.

Vandaag wordt aangenomen dat een vitamine D-tekort zich op korte termijn niet laat voelen in vage klachten. Zo zou een vitamine D-tekort ook symptomen als hoofdpijn veroorzaken, maar dat is wederom niet wetenschappelijk bewezen. Ook de link tussen een vitamine D-tekort en haaruitval is niet wetenschappelijk vastgesteld.

 

Oogproblemen of niet: een vitamine D-tekort vermijd je best

Een vitamine D-tekort is niet wetenschappelijk gelinkt aan allerlei symptomen aan de ogen of andere klachten. Toch is het belangrijk om een vitamine D-tekort te vermijden. Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en spieren en heeft een invloed op de immuniteit. Daarom is het aangeraden om tijdens de wintermaanden en indien nodig het hele jaar door een vitamine D-supplement in te nemen. Voor een vitamine D-supplement die aan alle voorwaarden voldoet kan je kiezen voor Fultium D3. 

*Bron: Vitamine D deficiëntie in een doorsnee Belgische huisartsenpraktijk – Isabel Van Daele; UGent (2011)

Fultium D3 is een vitamine D supplement die je dagelijks inneemt op oliebasis

Je dagelijkse portie vitamine D

Een vitamine D-supplement dat door dagelijkse inname een optimale hoeveelheid vitamine D garandeert, is Fulitum D3.

Fultium D3 is een voedingssupplement met vitamine D3, de krachtigste vorm van vitamine D. Bovendien is het kleine blauwe pilletje dat je dagelijks inneemt eentje op oliebasis, die de opname van vitamine D bevordert. Wanneer je kiest voor Fultium D3, kies je voor je dagelijkse portie zon, je dagelijkse portie vitamine D.

Ontdek meer:

02.11.2020
VitamineD belangrijk voor je weerstand?

Voor wie door zijn arts aangeraden werd om een vitamine D-supplement in te nemen, is het vaak niet duidelijk hoeveel vitamine D je het best …

Lees verder

10.06.2020
Vitamine D helpt kinderen groeien

Lees in dit artikel alles over het belang van een vitamine D-supplement voor kinderen.

Lees verder

30.04.2020
Hoeveel vitamine D per dag is de ideale dosis?

Benieuwd naar wat de ideale hoeveelheid vitamine D per dag is? Lees het hier!

Lees verder