• 27/02/2020

Waarvoor is kurkuma allemaal goed?

Kurkuma wordt in wetenschappelijk onderzoek al een aantal jaar uitvoerig onderzocht. Het onderzoek naar waar kurkuma allemaal goed voor is, is echter nog volop bezig. Zo wordt vermoed dat kurkuma een positief effect zou hebben bij de remming van de groei van kankercellen en het ondersteunen van het immuunsysteem. Dit is echter niet bewezen en er is nog verder onderzoek nodig om dit met zekerheid te kunnen stellen.

Er zijn wel al heel wat andere werkingen van kurkuma bewezen: 

  • Kurkuma draagt bij tot het behoud van een gezonde huid
  • Kurkuma zorgt voor een normale ademhaling en bloedcirculatie 
  • Kurkuma kan een positieve werking hebben op de eetlust 
  • Kurkuma kan een gezond mentaal evenwicht behouden 
  • Kurkuma zorgt voor de normale werking van zenuwen 
  • Kurkuma zorgt voor de normale werking van gewrichten


Hoe geniet je dan van de gezondheidsvoordelen van kurkuma? Is het voldoende om gewoon regelmatig wat kurkuma aan je eten toe te voegen? Een antwoord op die vragen lees je verder in dit artikel.

Is kurkuma gezond?

Op welke manieren kan je kurkuma innemen?

Kurkuma, afkomstig uit de wortel van de Curcuma Longa, is voornamelijk bekend als specerij in de keuken. De specerij wordt immers al eeuwenlang gebruikt om de gele kleur aan curry te geven.

Omdat het ook een wortel is, doet kurkuma in zijn oorspronkelijke vorm een beetje denken aan gember. Van verse kurkuma wordt bijvoorbeeld vaak thee gemaakt. Zo is een thee van kurkuma, gember en kaneel een typisch drankje om je in de winter aan te verwarmen. Verse kurkuma bewaren doe je best in de koelkast in een afgesloten plastic zak.

Verse kurkuma wordt gepeld, gedroogd en gekookt om er het gekende poeder van te maken. Vanwege de vele gezondheidsvoordelen van de specerij, zijn er heel wat mensen die aan heel veel maaltijden een theelepel kurkuma toevoegen. Of er zijn ook anderen die zweren bij een ‘kurkuma shot.’ Dat is een drankje dat aangevuld wordt met water en vaak gecombineerd wordt met gember en citroen.

Hiervan zijn er echter geen bewezen positieve effecten omdat het in feite niet de specerij kurkuma is die een positief effect heeft op onze gezondheid, maar wel de bioactieve stof curcumine die afkomstig is van dezelfde Curcuma Longa-plant.

De mogelijke gezondheidsvoordelen van curcumine

De opneembaarheid van kurkuma

Wie echt fysiek wil ondervinden waar kurkuma goed voor is, zal echter heel grote hoeveelheden onbewerkt kurkumapoeder moeten innemen vooraleer het een effect zal hebben op je gezondheid. Dat heeft te maken met het feit dat kurkuma in onbewerkte vorm moeilijk opneembaar is. Bovendien is het eigenlijk curcumine, het bioactieve onderdeel van de Curcuma Longa, die het meest positieve effect op onze gezondheid zal hebben. Wie dus  echt gezondheidsvoordeel van kurkuma wil ondervinden, kiest dus het best voor een voedingssupplement op basis van curcuma.

Curcumine en bij uitbreiding ook curcuma worden moeilijk door het lichaam opgenomen omdat de poedervorm in onze maag en darmen blijft hangen en onvoldoende in het bloed wordt opgenomen.

Daarom wordt op heel veel verschillende manieren geprobeerd om de opneembaarheid van curcumine te optimaliseren. Zo werden bijvoorbeeld voedingssupplementen met kurkuma en zwarte peper in capsules op de markt gebracht, omdat zwarte peper (met als bioactieve stof peperine) een positieve invloed heeft op de opneembaarheid van kurkuma. Die voedingssupplementen behoren echter tot de oude generatie. Inmiddels kwam men erachter dat deze supplementen een zeer korte werking hadden en dat er meer interacties zijn tussen peperine en andere geneesmiddelen zijn. Bovendien gaf peperine snel maagklachten. Ondertussen zijn er veiligere alternatieven om de opneembaarheid van curcumine te verhogen.

Curcumine werkt nog beter in combinatie met boswellia serrata

Naast het verhogen van de opneembaarheid, wordt in een voedingssupplement met curcumine ook vaak een extra extract toegevoegd dat een versterkende werking heeft op het behoud van de normale werking van spieren, pezen en gewrichten. Zo’n extra extract is bijvoorbeeld boswellia serrata, dat met curcumine in een synergetisch effect treedt, waardoor het effect op de spieren groter wordt.

Een extract dat wel een versterkend effect heeft op de curcumine is boswellia serrata.

Omdat curcumine en boswellia vetoplosbaar zijn, kies je het best voor een voedingssupplement met kurkuma in capsules bij de apotheek waarvan de opneembaarheid via bio-optimalisatie is verhoogd. Door het toepassen van specifieke technologieën zoals de NovaSOL®-technologie kan de opneembaarheid van curcumine en boswellia immers sterk geoptimaliseerd worden. Via die technologie wordt er een wateropblosbare enveloppe rond de curcumine gelegd die ervoor zal zorgen dat de curcumine veel beter door ons lichaam wordt opgenomen en sneller wordt getransporteerd naar het bloed. Dankzij zo’n technologie wordt de opneembaarheid tot maar liefst 185 keer verhoogd ten opzichte van onbewerkt kurkuma-extract en tot 1350 keer ten opzichte van standaard kurkumapoeder.

Zo’n voedingssupplement op basis van curcumine en boswellia waarop de NovaSOL®-technologie is toegepast, is Curcufen. Bovendien zorgen de uiterst dunne LicapsTM capsules ervoor dat het voedingssupplement sneller wordt opgelost in de maag. Omdat kurkuma een natuurlijk ingrediënt is, is er enerzijds weinig interactie van kurkuma met medicijnen zoals bloedverdunners. Anderzijds zijn er er geen bijwerkingen op lange termijn zoals bijvoorbeeld maagklachten. Wanneer je Curcufen gedurende een langere periode inneemt, zal het voedingssupplement de normale werking van de spieren en gewrichten ondersteunen.