• 7/01/2021

Waarom is vitamine D zo belangrijk voor je weerstand?

Je hebt wellicht al heel wat gehoord over het belang van een vitamine D-supplement. Maar wanneer moet je vitamine D innemen? Doe je dat het best ’s morgens of ’s avonds? Is vitamine D innemen met melk een goed idee? En voor wie is een supplement extra belangrijk? Het antwoord op deze vragen krijg je in dit artikel.

In tegenstelling tot andere vitamines, kan ons lichaam vitamine D aanmaken in de huid. Dat gebeurt onder invloed van de zon. Daarvoor moeten de UV-stralen van de zon echter krachtig genoeg schijnen. Tussen oktober en maart is dat in België niet het geval. In die periode is het dan ook voor iedereen aanbevolen om extra vitamine D in te nemen. Doe je dat niet, dan loop je risico op een vitamine D-tekort. Daarmee heeft maar liefst 80% van de Belgen in de winter te kampen.

Wanneer op de dag moet je dan het best vitamine D slikken?

Het tijdstip van de dag waarop je het supplement inneemt, maakt niet zoveel uit. Je kan dus vitamine D ’s avonds innemen, maar evengoed doe je dat ’s morgens of in de loop van de dag. Het is wel aan te raden om een vast tijdstip te bepalen, zodat je het niet vergeet.

In wat volgt krijg je 5 aanbevelingen over wanneer en in welke gevallen je het best een vitamine D-supplement kan innemen.

1. Kiest voor een vitamine D-supplement dat je dagelijks moet innemen

Je kan verschillende supplementen vitamine D bij de apotheker kopen. Sommige daarvan moet je maandelijks innemen, andere wekelijks of dagelijks. Een supplement dat je maandelijks moet innemen geeft op het moment van inname een piek aan vitamine D in het bloed, maar zakt dan voortdurend tot de volgende maand wanneer je opnieuw een supplement inneemt.

Het gehalte vitamine D in het bloed blijft daardoor niet constant. Dat is wel het geval bij een dagelijkse inname1. Zo blijft de hoeveelheid vitamine D in je bloed stabieler.

Wanneer je je houdt aan de aanbevolen dosis, is het risico dat je te veel vitamine D zou opnemen erg klein.

2. Op welk moment van de dag neem je het beste vitamine D in?

Wanneer je dus kiest voor een dagelijks supplement, op welk moment van de dag neem je dat dan het beste in? Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Zoek naar een tijdstip van de dag dat in jouw routine past. Zo verklein je de kans dat je het vergeet. Dat kan ’s morgens bij het ontbijt zijn, ’s middags tijdens de lunch of ’s avonds tijdens het avondmaal.

Ben je toch eens een dag je supplement vergeten? Dan hoef je de volgende dag geen dubbele dosis te nemen!

Vitamine D innemen in combinatie met een maaltijd is ook een goed idee. De vitamine is namelijk vetoplosbaar en wordt in combinatie met voeding beter opgenomen. Een capsule vitamine D kan je inslikken met water of een andere drank, zoals melk bijvoorbeeld.

3. In welke periode van het jaar neem je het best vitamine D in?

In principe mag je vitamine D het hele jaar door innemen. Heel wat Belgen kampen immers doorheen het hele jaar met een vitamine D-tekort. Tijdens de late lente en de zomer maak je op een natuurlijke manier voldoende vitamine D aan voor die dag, maar daarmee haal je het opgelopen tekort van in de winter nog niet in.

Voor elke Belg is het sowieso aanbevolen om extra vitamine D in te nemen in de herfst en de winter, dus tussen oktober en maart, wanneer het onmogelijk is om vitamine D op de natuurlijke manier aan te maken.

4. In welke periodes van het leven is het cruciaal om vitamine D in te nemen?

Vitamine D zorgt er onder meer voor dat calcium goed opgenomen wordt in de botten. Daarnaast draagt vitamine D ook bij tot een sterk immuunsysteem.

In bepaalde periodes van het leven heeft ons lichaam vitamine D nog meer nodig:

  • Tijdens de zwangerschap kan je door extra vitamine D in te nemen de normale ontwikkeling van het beendergestel van je baby verzekeren.
  • Als baby en als kind voor sterke botten en tanden en om extra ondersteuning te bieden tijdens de groei.
  • Ook tieners tot 18 jaar hebben baat bij extra vitamine D omdat hun lichaam nog in volle groei is.
  • Vitamine D voor volwassenen zorgt voor het behoud van sterke botten en een sterk immuunsysteem.
  • Wanneer je ouder wordt, maak je van nature minder makkelijk vitamine D aan omdat de huid dunner wordt. De spierwerking van senioren is ook minder, waardoor er meer risico is op evenwichtsverlies en valpartijen met botbreuken als gevolg.

Zo zie je dat vitamine D eigenlijk het hele leven van belang is!

 

De Hoge Gezondheidsraad raadt voor baby’s, tieners en volwassenen respectievelijk 400 I.E., 600 I.E. en 800 I.E. vitamine D per dag aan.

5. Neem zeker vitamine D in wanneer je tot een risicogroep behoort

Bepaalde mensen maken van nature minder vitamine D aan. Zo duurt het bij mensen met een donkere huidskleur langer om voldoende vitamine D aan te maken.

Ook wie zijn hoofd bedekt uit geloofsovertuiging bijvoorbeeld, maakt veel minder vitamine D aan. Voor de aanmaak ervan is het namelijk cruciaal om met onbedekt hoofd buiten te zijn.

Door de daling van het oestrogeengehalte, daalt de botmassa van vrouwen na de menopauze. Oestrogeen speelt immers een belangrijke rol in de botopbouw. Vrouwen boven de 55 jaar nemen dus het best een supplement vitamine D in om het risico op botbreuken te verkleinen.

Fultium D3 is een vitamine D-supplement dat je bij dagelijkse inname verzekert van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D. Je dagelijke portie zon, je dagelijkse portie vitamine D.

FULTIUM-D₃

Je dagelijkse portie zon

Je dagelijkse portie vitamine D

1. Dagelijkse inname van 800 I.E.

Ontdek meer:

02.11.2020
VitamineD belangrijk voor je weerstand?

Voor wie door zijn arts aangeraden werd om een vitamine D-supplement in te nemen, is het vaak niet duidelijk hoeveel vitamine D je het best …

Lees verder

10.06.2020
Vitamine D helpt kinderen groeien

Lees in dit artikel alles over het belang van een vitamine D-supplement voor kinderen.

Lees verder

30.04.2020
Hoeveel vitamine D per dag is de ideale dosis?

Benieuwd naar wat de ideale hoeveelheid vitamine D per dag is? Lees het hier!

Lees verder