• 6/05/2020

5 tips om gezond te sporten

 

Gastblogger Josefien geeft je haar 5 tips mee om gezond te sporten!

Dezer dagen moeten we ons nog steeds houden aan de maatregelen van de overheid om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We zitten met z’n allen in quarantaine maar gelukkig mogen we ‘uit ons kot’ komen om te sporten hé! Dat wordt zelfs aangemoedigd door de gezondheidsexperts. Daar ben ik blij om want als loopverslaafde kan ik niet zonder mijn 4 looptoertjes per week en ook op andere dagen heb ik echt beweging en buitenlucht nodig – het liefst in combinatie met elkaar. Anders word ik gewoon een mega vervelend kreng en ik heb het ook écht wel nodig om af en toe weg te zijn uit mijn huis, hoe plezant en gezellig het hier ook is... 

‘Keep moving’ is dus, nóg meer dan anders, mijn persoonlijk motto in deze coronatijden!

Braaf engeltje als ik ben, hou ik mij uiteraard wél netjes aan de regels:

  • Ik ga alleen sporten. Het mag ook met maximaal één (vaste) vriend of je partner maar ik ga sowieso het liefst (lees: altijd) alleen sporten omdat ik enkel zo tot rust kom. En een van de belangrijkste redenen waarom ik zo graag en zo veel loop, is net om die zotte kop van mij eens leeg te maken en te ontspannen. Met een ander erbij lukt mij dat gewoon niet. Ik denk trouwens ook niet dat ik het aangenaamste loopgezelschap ben ;-) 
  • Ik hou minstens 1,5 meter afstand van mensen die ik tegenkom op mijn pad. Ik neem de ‘social distancing’ echt serieus (#coronaseut) en ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo’n grote moeite om voldoende afstand te houden. 
  • Ik ga sporten in mijn eigen buurt. Ik vreesde in het begin dat dit op den duur saai zou worden maar het valt eigenlijk goed mee! Net voor de coronacrisis uitbrak, ben ik verhuisd dus deze periode was/is ideaal om mijn nieuwe buurt grondig te verkennen. Ik heb al veel nieuwe paadjes en wegels ontdekt, heel tof vind ik dat! Al kijk ik ook wel uit naar de dag dat ik weer een eindje ‘mag’ rijden naar een natuurgebied om daar lekker rond te gaan crossen want het begint nu toch wel een klein beetje tegen te steken, altijd onder en rond die kerktoren blijven... 
  • Ik loop rustig en ga niet te diep. Door te bewegen, krijgt je weerstand een boost. Dat is goed want zo sta je sterker tegen mogelijke ziektes en infecties, zoals het coronavirus. Maar als je te intensief sport en je lichaam tot het uiterste drijft, tast je net je weerstand aan en dat is dan weer niét de bedoeling. Daarom loop ik dezer dagen aan lage hartslag, lekker op mijn gemakske, en gemiddeld een uurtje. Trainen voor een loopdoel is nu toch even niet aan de orde aangezien alle evenementen afgelast of uitgesteld zijn. Ik geniet momenteel gewoon enorm van het sporten op zich, de buitenlucht en de ontspanning! Dat is echt goed genoeg for now #enjoythelittlethings


Ik zie heel veel andere mensen sporten, waaronder tal van beginnende lopers. Begrijpelijk: iedereen wil graag eens buiten zijn (weg van de huisgenoten, haha), we hebben nu toch allemaal meer tijd doordat we thuis zitten, het is al veel mooi weer geweest en er wordt langs alle kanten op gewezen hoe belangrijk het is om te blijven bewegen. Ik kan alleen maar hopen dat dit ook zo blijft ‘post-corona’ en dat al die mensen de smaak van het lopen echt te pakken hebben. Sowieso denk ik dat het belangrijk is dat al die mensen het sporten van in het begin gezond aanpakken. Zo is het des te leuker en houden ze het lang vol.

Mijn 5 persoonlijke tips:

Daarom zet ik mijn 5 persoonlijke tips op een rijtje om gezond te lopen! Het zijn in feite vrij voor de hand liggende tips, vind ik, maar ik wil ze toch graag meegeven omdat ik het superbelangrijk vind om het sporten gezond aan te pakken!

  1. Besef dat lopen vanbinnen begint, in je hoofd. Hiermee bedoel ik dat je in de eerste plaats goed moet weten waarom je loopt. Het is de basis om ervan te kunnen genieten en er loopplezier uit te halen. Je hebt sowieso een reden waarom je loopt, soms zonder te beseffen. Lopen heeft veel voordelen, wat maakt dat er ook veel redenen zijn om te lopen. Iedereen heeft een andere reden en je kan er uiteraard meerdere hebben, die in de loop der jaren veranderen. Zelf loop ik (vandaag) in de eerste plaats om mijn hoofd leeg te maken, om te ontspannen, omdat het mij gewoon zotcontent en meeeeeegagelukkig maakt. Stel jezelf dus zeker de vraag: waarom wil/ga ik eigenlijk (beginnen) lopen? Of je nu loopt met een doel voor ogen (bv. afstand, tijd, wedstrijd), om kilo’s te verliezen, voor het sociale aspect (al gaat dat nu helaas even niet) of om een andere reden: élke reden om te lopen is een goede reden. En als je die reden(en) voor jezelf weet, kan je makkelijker volhouden als het even wat moeilijker gaat. Deze tip heeft dus eigenlijk meer te maken met mentale dan met fysieke gezondheid. Maar ik vind het echt superbelangrijk, vandaar dat ik hem op de eerste plaats zet. 

  2. Zorg voor een goede loopuitrusting. Een functionele, comfortabele loopoutfit is uiteraard belangrijk. Dankzij de ‘athleisure’ trend van de voorbije jaren staat dit al lang niet meer synoniem met ‘kledij waarmee ik liever niet gezien wordt op klaarlichte dag’. Het is trouwens geen schande om ook aandacht te besteden aan het esthetische aspect van je loopkledij, integendeel. Een toffe tenue maakt het lopen extra leuk! Ik wil wel graag hameren op het belang van goede loopschoenen. Want door te lopen met schoenen die niet bij je passen, kan je geblesseerd raken. Verstandig kiezen is de boodschap! Ook een sporthorloge hoort in mijn ogen bij de vaste uitrusting van een loper, van start-to-runner tot marathonloper. Het helpt je om gericht en gezond te trainen (bv. je loopt volgens je eigen hartslag, je krijgt inzicht in je loopprestaties, je ziet wanneer je te diep gaat of net wanneer je supergoed bezig bent), waardoor je meer voldoening en plezier haalt uit je runs.

  3. Train correct en gevarieerd. Naast een goeie loopmotivatie en een geschikte outfit is het belangrijk dat je een gevarieerde looproutine ontwikkelt. Dat wil zeggen dat je afwisselt tussen lange trage trainingen en kortere, snelle(re) loopsessies. Door die afwisseling word je een betere en snellere loper en het is gewoon ook plezanter om eens te variëren. Je kan hiervoor een loopschema volgen of eentje laten maken op maat bij een sportcoach, bijvoorbeeld als je een bepaald loopdoel hebt. Ik raad iedereen ook aan om met een sporthorloge te lopen (zie hierboven).

  4. Eet gezond. Ik eet graag gezond, voor mij is dit geen opgave of opoffering. Ik besef dat het voor velen wel zo is en het is inderdaad een beetje zoeken naar wat je precies moet of mag eten als sporter. Eens je een ‘gezonde basis’ hebt, zal je merken dat je in een soort positieve vicieuze cirkel terechtkomt waarbij je gewoon snakt naar gezond voedsel na elke sportsessie. In principe heb je geen voedingssupplement nodig als je evenwichtig eet. Maar als je veel sport kunnen je spieren en gewrichten hun soepelheid verliezen en dan kan een supplement welkom zijn. Ik gebruik sinds een tijdje Curcufen, een natuurlijk voedingssupplement op basis van kurkuma (curcumine). Kurkuma is een kruid dat ik sowieso veel gebruik in mijn gerechten. Ik vind het heerlijk spicy! Curcumine is een antioxidant maar wordt moeilijk opgenomen door het lichaam. Je moet al heel veel kurkuma eten om gezondheidseffect te ondervinden. De oplossing is een supplement zoals Curcufen, waarbij curcumine gecombineerd wordt met actieve bestanddelen zoals Boswellia Serrata, een kruid dat in de Indische geneeskunde al eeuwenlang gebruikt wordt. Curcufen wordt zeer goed opgenomen door het lichaam, beter dan andere gelijkaardige supplementen. Dit komt door de vloeibaarheid van de tabletten (binnenin). Rond de vetoplosbare extracten zitten namelijk wateroplosbare micellen, die de opname door het lichaam verbeteren. Als je meer wil weten over dit voedingssupplement, klik hier. Ik kreeg dit product van de fabrikant om te testen, dit zeg ik er graag bij. Ik gebruik het nu een tweetal weken, het is nu niet dat ik mij sindsdien nog veel beter voel dan anders. Maar ik geloof wel dat mijn loperslijf baat kan hebben bij dit supplement, om sterker te worden.

  5. Luister naar je lichaam. Heb je (aanhoudende) pijn? Ga dan naar de (sport)dokter. Ben je moe? Rust dan en ga niet sporten. Vroeger negeerde ik vaak de signalen van mijn lichaam ('vaak' is eigenlijk een understatement, ik deed het altijd). Ik ben er al geregeld eens ‘over’ gegaan en ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik bouw daarom af en toe rust in en als ik me niet goed voel, ga ik gewoon niet lopen (hoe vervelend ik dat ook vind!) of doe ik iets anders zoals een rustige wandeling of een fietstochtje. Door te blijven sporten met een vermoeid of geblesseerd lichaam maak je het alleen maar erger. En dat is het echt niet waard. 


Mijn 5 tips zijn – toeval of niet? – ook 5 hoofdstukken die aan boek komen in mijn hardloopboek ‘Go Run’:-) Ik heb dit boek geschreven vanuit mijn eigen ervaringen als loopster, aangevuld met tips en adviezen van experts op vlak van training, voeding en verzorging. Als je dus op zoek bent naar praktische en concrete tips en info om een betere loper te worden en vooral om nog meer van je looptoertjes te genieten, kan ik je mijn boek ‘Go Run’ ten zeerste aanraden! 


Hopelijk heb je iets aan deze tips en helpen ze je om gezond te sporten en er uiteraard ook veel plezier uit te halen! 

 

Heb je vragen voor Josefien of wil je graag meer lezen? Neem dan een kijkje op haar blog