• 12/12/2018

Het verhaal achter de campagnes van EG: made in Belgium, voor alle Belgen

 

Met bijna 28 miljoen verpakkingen die jaarlijks in België worden verkocht, vinden we in bijna elk Belgisch huishouden geneesmiddelen van EG terug. Toch is EG voor de meeste Belgen een grote onbekende: maar 7 % van hen kent de onderneming. Dit is een geweldige kans voor ons bedrijf en onze EG-marketeers, onder leiding van Lieve Pattyn (Marketing Director) en Virginie Van Damme (Marketing Manager EG Generics). Zij begonnen aan een spannende uitdaging.

We begonnen met een nieuw ontwerp van de verpakkingen. In de ruim 30 jaar dat we bestaan, is onze verpakking nooit veranderd. We hebben bepaalde typische kenmerken behouden, zoals de kleuren en het lettertype. We hebben het EG-logo toegevoegd voor een optimale branding en we hebben de leesbaarheid van de verpakking verbeterd. Onze kleuren werden aangepast aan de kleurenpsychologie van het therapeutische gebied en we hebben enkele toekomstbestendige architecturale elementen aan de verpakking toegevoegd. Het hele proces omvatte het aanpassen van maar liefst 800 verpakkingen. Dat was een huzarenstukje voor heel wat collega's van onze andere afdelingen zoals Pharmaceutical Affairs en Supply Chain. Maar we gingen de uitdaging aan met onze typische “All Together”-mentaliteit!

Zodra de nieuwe verpakkingen klaar waren, hebben we de artsen en apothekers goed op de hoogte gebracht. Dus we waren klaar voor de volgende fase: het communicatieplan naar de consument toe.

We kozen ervoor om een emotionele campagne te ontwikkelen, met heel wat interactieve elementen die gemakkelijk konden worden gedeeld. Zo konden we een emotionele band opbouwen met onze patiënten/consumenten en ervoor zorgen dat er over onze campagne werd gepraat.

De campagne verliep in twee fases:

In de eerste fase maakten we de Belgen ervan bewust dat ze EG al in huis hadden, zonder dat ze het wisten. Hoe deden we dat? Met een uitdagende campagne, opgebouwd als een zoektocht: wat heeft elke Belg in huis, zonder dat hij het weet? Er was heel wat buzz in België, op tv, radio en sociale media. Na die drie weken onthulden we het antwoord in een infomercial van 2 minuten, gevolgd door tv-spots, radiospots, advertenties en een online-campagne: elke Belg heeft EG betaalbare geneesmiddelen in huis. In deze fase creëerden we niet alleen het concept van EG als een betrouwbare onderneming, maar activeerden we ook heel wat ambassadeurs voor EG. In de eerste plaats onze medewerkers. We waren dan ook heel trots toen onze medewerkers zelf vroegen of we hun foto's konden gebruiken voor de onthullingsfase. Dus pasten we ons plan snel aan en ruilden we de foto's van de acteurs in de kranten maar al te graag in voor die van onze medewerkers.. Een fantastisch voorbeeld van de MEP-spirit van onze collega's (Motivation, Energy and Passion) en de flexibiliteit waarmee we onze campagne konden aanpassen!

Zodra elke Belg besefte dat hij EG in huis had, was het tijd voor de volgende fase in het opbouwen van een emotionele band met onze patiënten: een verhaal in cinemastijl over een klein meisje en haar Viking en over hoe ze haar beste vriend aan haar oma geeft om haar weer gezond te maken. Het verhaal eindigt met de zin: “Je zou alles doen om iemand weer gezond te zien. EG, betaalbare geneesmiddelen, voor iedereen”. De tv-spot van 100 seconden wordt gevolgd door korte wensboodschappen als “Een warme kerst” en “Gezond nieuwjaar”. Deze campagne heeft heel wat uitlopers online, die kunnen worden gedeeld: verstuur je persoonlijke beterschapswensen of je kerst- of -nieuwjaarsboodschappen naar je familie en vrienden en EG schenkt een bedrag aan een goed doel. Bezoek zeker ons platform en stuur zelf ook jouw kaartje op viking.eg.be.

We voelen al dat de campagne leeft, en ze is nog maar net begonnen. We kijken ernaar uit om te zien waar ze ons brengt!

'Ik ben uitermate trots op deze campagne”, zegt Lieve. “Het is een prachtig voorbeeld van hoe spannend een job bij EG kan zijn. Want we ontwierpen de campagne van a tot z op lokaal niveau met een intern team dat superprestaties leverde en met geweldige externe partners!”