• 11/08/2020

Wie al geruime tijd last heeft van slaapproblemen, wil niets liever dan daar de beste oplossing voor vinden. Mensen proberen vaak tal van natuurlijke of homeopatische slaapmiddelen uit de apotheek. Maar als die zoektocht niets oplevert, lijkt medicatie soms de enige optie te zijn. In België krijgt maar liefst 60% van de mensen die langsgaan bij de arts met slaapproblemen slaapmedicatie voorgeschreven1.

Dit artikel geeft een antwoord op volgende vragen:

Mogelijke gevolgen van de inname van slaapmedicatie

Het is begrijpelijk dat je er op een bepaald moment veel voor over hebt om te kunnen slapen. Als je overdag niet meer kan functioneren door slaapproblemen kan slaapmedicatie een oplossing op korte termijn zijn. Je behandelende arts zal samen met jou zoeken naar een geneesmiddel waarbij de mogelijke nadelige effecten op korte termijn niet opwegen tegen de voordelen. De gevolgen op langere termijn van het gebruik van slaapmedicatie – en dat geldt voor inslapers en doorslaapmiddelen – kunnen de volgende zijn:

Beste slaapmiddel voor slaapproblemen.
  • Er kan gewenning optreden en afhankelijkheid optreden. Gebruik "slaappillen" dus zeker niet langer dan aangegeven door de arts.
  • Slaapmedicatie lost de oorzaak van je slaapproblemen niet op. Om van slaapproblemen af te geraken, is het cruciaal om de oorzaak aan te pakken.

 

  • De slaapkwaliteit na het innemen van een slaapmiddel is niet optimaal. Slaappillen hebben vaak een eerder verdovend effect. Daardoor raak je niet in de diepe slaap die je lichaam nodig heeft om lichamelijk en fysiek te herstellen van de indrukken van de voorbije dag. Ook de dag nadien kan je je nog suf voelen.
  • Volgende bijwerkingen kunnen voorkomen bij het innemen van slaapmedicatie: hoofdpijn, vertraagde reactietijd, suf gevoel, verminderde alertheid en duizeligheid. Ook kan je vaker nachtmerries hebben.
  • Wanneer je slaapmedicatie afbouwt kunnen ontwenningsverschijnselen optreden.

Sommige mensen vragen zich af of het een goed idee is om langdurig slaapmedicatie te blijven nemen. Het is belangrijk om daar heel goed met je arts over te praten en zijn/haar advies op te volgen. 

Houd daarbij zeker in het achterhoofd dat een slaapmiddel geen vervanging is voor een goede slaaphygiëne. Ook wanneer je voor een alternatief voor slaapmedicatie kiest, dan nog is het cruciaal om er een goede slaaphygiëne op na te houden. 

Wat is het beste doorslaapmiddel?

Het beste middel voor jou?

De gevolgen van slaapmedicatie zijn dus niet te onderschatten. Vanwege de mogelijke risico’s en gevolgen , bespreek je het gebruik van slaapmedicatie op lange termijn best met je arts.

Maar wat is dan veiliger? Als je op zoek gaat naar het beste slaapmiddel voor jou, voldoet dat best aan volgende voorwaarden:

  • Het kent geen gevolgen op lange termijn.
  • Er treedt geen gewenning op (de dosis verhogen om hetzelfde effect te hebben).
  • Er is geen risico op verslaving.
  • Het middel versuft je niet, waardoor je de volgende dag fris en opgeladen ontwaakt.
  • Na gebruik zijn er geen bijwerkingen zoals sufheid of een lager concentratievermogen.
  • Inslapen gaat vlot en rustig. Stresserende gedachten krijgen geen kans en je ligt niet te woelen en te piekeren voor het slapengaan.

Ontdek ook nog:

20.10.2021
Altijd moe? Oorzaken en 5 tips om je weer fit te voelen!

Heb je het gevoel altijd moe te zijn? Kom te weten wat de oorzaken ervan kunnen zijn en ontdek 5 tips die kunnen helpen om je weer fris en o…

Lees verder

10.08.2021
’s Nachts wakker worden: verklaringen en oplossingen?

’s Nachts wakker worden is niet abnormaal. Wanneer je echter moeilijk weer de slaap kan vatten, kan er sprake zijn van doorslaapproblemen. L…

Lees verder

01.09.2020
Natuurlijke slaapmiddelen als veilige oplossing

Natuurlijke slaapmiddelen zijn een veilig alternatief. Ontdek hier welke natuurlijke ingrediënten bijdragen tot een goede nachtrust.

Lees verder