Wat is Vitamine D?

Vitamine D is een onmisbare vitamine voor onze gezondheid die helpt voor het behoud van
een normaal immuunsysteem, bijdraagt tot sterke botten en tanden en een invloed heeft op het behoud van een normale spierfunctie*.

Toch hebben sommige Belgen een vitamine D tekort, meestal zonder dat ze daar zelf iets van merken. Dat komt omdat wij in België te weinig worden blootgesteld aan zonlicht en omdat onze voeding er erg weinig van bevat. Toch kan een langdurig vitamine D-tekort gevolgen hebben voor je gezondheid.

Waarom heb je voldoende vitamine D3 nodig?

Waarom heb je voldoende
vitamine D3 nodig?

Vitamine D3 is belangrijk voor onze calcium opname in ons lichaam. Het reguleert als het ware de opname en afgifte van calcium. Die calcium heb je dan weer nodig voor gezonde botten en tanden. Vitamine D3 speelt ook een rol in het behoud van een normaal immuunsysteem*. Een vitamine D tekort aanvullen of voorkomen kan nuttig zijn.

 

Wat kan je doen om een vitamine D3 tekort te voorkomen?

Wat kan je doen om een vitamine D3 tekort te voorkomen?

Ons lichaam kan zelf vitamine D aanmaken, onder invloed van de zon. Tussen april en september schijnt de zon in ons land krachtig genoeg en is het aangeraden 15 à 30 minuten buiten te komen met gelaat en armen onbedekt en zonder zonnebescherming. Echter wordt ten zeerste aangeraden om de huid te beschermen tegen de zon. Verder bevat voeding zoals vette vis en orgaanvlees vitamine D. Deze geregeld toevoegen aan je maaltijden helpt dus ook. 

Bij sommigen zijn de maatregelen echter niet voldoende, een deel van de Belgen heeft immers een vitamine D tekort. 

Wat kan je doen om een vitamine D3 tekort aan te vullen?

Wat kan je doen om een vitamine D3 tekort aan te vullen?

Naast voldoende blootstelling aan de zon en een evenwichtige voeding, zijn er ook andere oplossingen om een vitamine D tekort te voorkomen of behandelen. 

Een vitamine D tekort kan vastgesteld worden door een arts door middel van een bloedtest. Deze bloedresultaten worden uitgedrukt in nmol/l of ng/ml. Waarden lager dan 50 nmol/l of 20 ng/ml wijzen op een tekort. Vandaag zijn er verschillende supplementen op de markt om een tekort aan te vullen. Een tekort kan je aanvullen met  dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse inname van vitamine D.

Fultivit-D3 3200 IE & Fultivit-D3 20.000 IE zijn geneesmiddelen om een vitamine D tekort aan te vullen of te voorkomen.

* Bron: EFSA 2010