• 07.24.18

Sandra Bekkari: “Als je je eetgewoontes wilt veranderen, doe dat dan stap voor stap. Veel mensen vervallen in zwart-witdenken: voor de feesten gaan alle remmen los, en dan vanaf het nieuwe jaar mag plots niets meer. Dat is typisch gedrag hoor, alles of niks, dat zien we vaak. Maar het is veel gemakkelijker als je je voedingspatroon geleidelijk aanpast. Bijvoorbeeld, je neemt je voor om meer water te drinken, om minder suikers te consumeren of om meer groenten op het menu te zetten. Zo bouw je geleidelijk goede eetgewoontes op die je langer volhoudt en op termijn de standaard worden. Want net daar schuilt het succes: een goede balans vinden zonder voortdurend te diëten.”

 

"Het is veel gemakkelijker als je je voedingspatroon geleidelijk aanpast."

Een gevarieerde voeding is niet alleen gezond, maar verhoogt ook je energiepeil. “Veel mensen kampen met vermoeidheid, voelen zich futloos. En vaak liggen ongezonde eetgewoontes mee aan de basis. Terwijl je vrij eenvoudig je voedingspatroon kan aanpassen om je energieker te voelen. Probeer het gerust eens uit, je voelt snel resultaat en dat is nog altijd de beste motivatie om gezonder te eten.”

 

1. HOU JE BLOEDSUIKERSPIEGEL STABIEL

“Laat je niet strikken door de vicieuze cirkel die suikers veroorzaken: elke piek wordt gevolgd door een dal. Je krijgt dus altijd de weerslag en je bloedsuikerspiegel fluctueert non-stop, wat een invloed heeft op je energiepeil. Probeer de inname van suikers daarom te beperken, zodat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Het effect daarvan voel je meteen: je voelt je beter én je zin in zoet verdwijnt.”

 

2. WAAK OVER EEN VLOTTE SPIJSVERTERING

“Ook het belang van een gezonde darmflora is niet te onderschatten voor je energielevel. Wie overdag weinig eet en dat ’s avonds inhaalt, belast enorm zijn spijsvertering. Probeer naar regelmaat te streven met een vast patroon rond gezonde, gevarieerde voeding. Ban negatief denken en kies bewust – dus niet ‘dit mag ik niet eten’ maar wel ‘dit mag ik, maar niet altijd’. Want het komt altijd op keuzes neer. Als je ’s avonds uit eten gaat, start de dag dan niet met ontbijtkoeken maar volg verder gewoon je patroon. Veel mensen slaan een of meerdere maaltijden over, maar dat is niet bevorderlijk voor je spijsvertering.”

 

3. DRINK VOLDOENDE WATER

“Sporters weten het: 1% vochtverlies betekent 10% prestatieverlies. Genoeg water drinken is nodig om je de hele dag fit te voelen. Anderhalve liter volstaat – een kopje thee telt ook mee – en verdeel je best gelijkmatig over de dag. Omdat veel mensen tussendoor vergeten te drinken, koppel je een glas water best aan een vaste actie: meteen ’s morgens na het opstaan, voor je 10-uurtje, voor je middagpauze… Zo wordt water drinken een automatisme. Zelf start ik de dag altijd met een glas water, ik sta er niet eens meer bij stil.”

 

4. EET VITAMINERIJK

“Als je vitamines mist, dan voel je je minder energiek. Zeker de B-vitamines, met B12 voorop, kan je zien als ‘bougies’ van ons lichaam. Mijd of beperk daarom geraffineerde voeding, dat zijn bewerkte voedingsmiddelen waarbij veel vitamines en mineralen verloren zijn gaan. Een goede bron van vitamine B zijn noten, zaden, pitten, quinoa… Start de dag energiek met granola met havervlokken bijvoorbeeld. Ook magnesium is een belangrijk mineraal, en als je stress hebt, verbruik je meer magnesium. Dus zet regelmatig groene bladgroenten op het menu, eet een stukje pure chocolade of doe een handvol noten, zaden of pitten in je yoghurt.”

 

5. EET GOED ÉN SLAAP GOED

“Je energiek voelen reikt verder dan gezonde voeding alleen. Ook een kwalitatieve slaap is nodig voor een fit gevoel overdag. Eet daarom niet te laat én niet te zwaar ’s avonds. Een goede planning helpt je daarbij, zeker als je een drukke agenda hebt. Dus, als je de neiging hebt om bij thuiskomst naar calorierijke snacks te grijpen, zorg dan dat je een gezond alternatief in huis hebt – soep bijvoorbeeld. Idem voor pauzes op het werk. Neem gezonde tussendoortjes mee – een stuk fruit, een handvol noten… – zodat je de snoepautomaat kan weerstaan als je je even moe of hongerig voelt. Want gezond eten lijkt misschien moeilijk, maar is echt even gemakkelijk als je je wat voorbereidt. Je moet gewoon de klik maken en dan geniet je eens zo veel van lekker en gezond eten.”

“Nooit meer diëten deel 3, gezonde recepten voor een energiek leven”, Sandra Bekkari, uitgeverij Borgerhoff & Lamberigtshttp://www.nooitmeerdieten.be/over-sana/sandra-bekkari/