Waarom is vitamine D goed voor je?

Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, speelt een belangrijke rol bij allerlei essentiële processen in je lichaam:  

  • Het zorgt voor een normale werking van je immuunsysteem en ondersteunt je natuurlijke weerstand.
  • Vitamine D is ook belangrijk om te kunnen bewegen: je botten en spieren hebben vitamine D nodig om goed te functioneren.

    Hier vind je meer uitleg over het belang van vitamine D en het effect ervan:

Het behoud van een sterk immuunsysteem & natuurlijke weerstand

Je immuunsysteem zorgt voor een natuurlijke weerstand tegen o.a. virussen en bacteriën die je lichaam proberen binnen te dringen. Een goede weerstand is daarom erg belangrijk, zeker tijdens de donkere dagen.

Het behoud van een normale spierwerking

Vitamine D is essentieel voor goedwerkende spieren. Het ondersteunt het behoud van sterke en soepele spieren.

Het behoud van normale botten & tanden

Vitamine D is nodig om voldoende calcium uit de voeding op te nemen. Zonder vitamine D lukt de opname van calcium nagenoeg niet. Calcium speelt een rol bij de vorming en het behoud van sterke botten & tanden.

Een normale groei en ontwikkeling van het beendergestel bij kinderen

  • Wist je dat vitamine D essentieel is voor mineralisatie (opname van mineralen om kracht en densiteit te verhogen), groei en herstel van het beendergestel.
  • Het grootste deel van je botmassa wordt opgebouwd vanaf je geboorte tot op het einde van je tienerjaren. De behoefte aan calcium is daarom extra groot bij kinderen, zeker tijdens groeispurten.

De Hoge Gezondheidsraad adviseert om dagelijks extra vitamine D in te nemen (1)

De inname van een dagelijkse dosis vitamine D, variërend van 400 I.E.(2) (10 microgram) tot 800 I.E. (20 microgram) afhankelijk van leeftijd/behoefte is aanbevolen

“Zorgen voor voldoende vitamine D opname draagt bij tot het behoud van een goede natuurlijke weerstand, sterke botten en spieren.”

(1) De Hoge Gezondheidsraad is het wetenschappelijk adviesorgaan dat de Belgische overheid ondersteunt
op het gebied van volksgezondheid.
(2) I.E.: manier om hoeveelheid vitamine D uit te drukken, vaak gebruikt op verpakkingen van vitamine D
voedingssupplementen: 40 Internationale eenheden (I.E.) = 1 microgram vitamine D.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een van de weinige ‘vitamines’ die het lichaam zelf kan aanmaken. Het is eigenlijk een groep van in vet oplosbare prohormonen.

• De twee voornaamste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol).
Beide vormen worden aangemaakt onder invloed van UV-licht zoals dat van de zon:

Vitamine D₂

Vitamine D2 (of ergocalciferol) is de plantaardige vorm.

Die komt in geringe hoeveelheden voor in bepaalde zeldzame soorten paddenstoelen en schimmels. Plantaardige vitamine D2 is echter minder doeltreffend dan vitamine D3(1)

(1) BRON: Heaney RP, Recker RR, Grote J, Horst RL, Armas LA. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: E447-E452]

Vitamine D₃

Vitamine D3 (of cholecalciferol) wordt aangemaakt in de huid van mens en dier door blootstelling aan zonlicht.

Het komt van nature voor in voeding van dierlijke oorsprong zoals vette vis en orgaanvlees. 
Het is deze krachtige vorm van vitamine D die je best inneemt om een tekort aan te vullen.

Ontdek FULTIUM vitamine D₃:
je dagelijkse dosis zon in een blauw pilletje!