• 30/01/2020

Hoe ondersteunt kurkuma de gewrichten?

 

Kurkuma blijkt niet alleen een smaakmaker die de typische gele kleur aan je gerechten geeft te zijn. Ook naar de gezondheidsvoordelen van kurkuma werd al heel wat onderzoek gedaan. Zo zou kurkuma bijvoorbeeld een positieve invloed op het spijsverteringsstelsel en de lever hebben, maar dit is niet bewezen. Een bewezen voordeel is de ondersteunende werking van kurkuma voor de gewrichten, waarop dit artikel dieper ingaat.

Is kurkuma goed voor je gewrichten?

Waarom is kurkuma goed voor de gewrichten?

Als we het hebben over de gezondheidsvoordelen van kurkuma, hebben we het eigenlijk niet over de specerij, maar over het actieve bestanddeel curcumine. Door het vele wetenschappelijke onderzoek dat naar curcumine gebeurd is, is ontdekt dat de stof een antioxidant is. Laat dat laatste nu net een groot voordeel zijn in het geval van spieren, pezen en gewrichten, omdat de stof de normale werking van spieren, pezen en gewrichten kan ondersteunen.

Het is immers zo dat door ouder te worden, intensief te sporten of repetitieve fysieke activiteiten te doen het mogelijk is dat spieren en gewrichten hun soepelheid verliezen. Daar horen ook de pezen bij die de spieren met de botten verbinden. Zij kunnen ook kwetsbaarder worden. Gevoelige plaatsen daarvoor zijn de knieën, de heupen, de rug, de ellebogen en de kleine handgewrichten.

Om die spieren, pezen en gewrichten te ondersteunen, kan curcumine helpen. Op lange termijn kan je curcumine overigens veilig gebruiken en is er weinig risico op maagklachten.

De mogelijke gezondheidsvoordelen van curcumine

Hoe neem je kurkuma als ondersteuning voor je gewrichten best in?

Je zal echter weinig ondersteuning van je gewrichten ondervinden wanneer je kurkuma gewoon wat meer in je eten begint te verwerken. Het gaat immers om curcumine, de bioactieve stof afkomstig van de plant Curcuma Longa, die heel wat gezondheidsvoordelen heeft. Pas wanneer je curcumine in combinatie met een synergetisch extract als boswellia in de best opneembare vorm gedurende een langere tijd inneemt, zal dat het beoogde  effect hebben. Je kiest dus het best voor een voedingssupplement op basis van kurkuma dat je kan kopen in elke apotheek.

Bovendien is het zo dat curcumine en boswellia door het lichaam moeilijk worden opgenomen. Zeker wanneer je kiest voor een supplement in poedervorm, zal de opname door het lichaam moeilijk zijn. Curcumine en boswellia zijn immers vetopblosbaar en moeten daarom eerst omgezet worden in de maag om dan vervolgens in het bloed te worden opgenomen.

Het is dus beter om te kiezen voor een voedingssupplement met boswellia en curcumine, geconcentreerde kurkuma, in capsules die je zeker ook in de apotheek vindt waarvan de opneembaarheid verhoogd is met een innovatieve technologie. Een groot voordeel daarvan is het feit dat een voedingssupplement met curcumine en boswellia weinig bijwerkingen heeft op lange termijn. Het risico op bijwerkingen als maagklachten is bij een voedingssupplement met curcuma overigens ook erg klein.

Ook zijn er weinig interacties tussen kurkuma met medicijnen. Behalve wie bloedverdunners moet nemen of een galwegobstructie heeft, neemt beter geen voedingssupplement met curcumine. Omdat er nog geen gegevens zijn over de effecten van een voedinssupplement met curcumine op zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, wordt het voor hen ook afgeraden.

Ben je op zoek naar een voedingssupplement met curcumine en boswellia als actief bestanddeel om de normale werking van de spieren en gewrichten te ondersteunen? Kies dan voor Curcufen. Dankzij de NovaSOL®-technologie en de ultradunne Licaps® capsule wordt Curcufen optimaal opgenomen in het bloed en wordt zo de normale werking van spieren en gewrichten behouden.